طراحی وسیله ای برای احساس لذت و خوشایندی از فعالیت بدنی با رویکرد علم زیبائی شناسی حرکت (kineasthetic)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده سمیه عباسی
- استاد راهنما مرتضی پورمحمدی منصور رضایی عباسقلی وهابی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
تحقیقات در این پروژه مربوط به توانایی جنبش بدن به کمک علم زیبایی شناسی حرکت است که در روانشناسی اصطلاحاتی نظیر حس جنبشی، هوش حرکتی کاربرد دارد. در واقع حس جنبشی است که از موقعیت اندام و وضعیت داخلی بدن آگاهی عمقی دارد. این رویکرد طرفدارطراحی به تجربهکاربر بااستفاده ازجنبش به روشهای مختلف می باشد. هدف در این تحقیق بهره گیری ازتعامل برای رسیدگی به نقش محوری بدن و توسعه مفهوم تعامل مبتنی بر جنبش از طریق طراحی، برای رسیدن به ارزشهای جسمانی و روانی است. در واقع ارائه یک محصول یا وسیله ای که بتواند ماشه ی حرکت ( برانگیزاننده ) باشد و ایجاد تعامل کند. در تحقیق حاضر برای شناسایی و دستیابی به دستورالعمل های طراحی به وسیله ی گردآوری اطلاعات و تست یک طرح آزمایشی بر روی گروه هدف از طریق نمونه گیری، اطلاعات مربوط به عملکرد افراد مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.و از طریق استخراج داده های مورد آزمایشی به عملکرد مناسب در طرح نهایی دست مییابیم. و¬ تمرکز طراحی برای فعالیت به لحاظ جسمانی در اندام های تحتانی است و به لحاظ روانی برای رسیدن به لذت و خوشایندی، از واسطه های هوشمند فعالیت و محرک ها به عنوان سیگنال های ورودی و خروجی بهره مند می شویم. و در نهایت محصولی که طراحی می شود، واقع گرایانه به دور از دنیای مجازی رایانه ای، با رعایت اصول ارگونومیکی و در راستای رشد فن آوری با هدف آگاهی از حس جنبشی و توسعه مفهوم تعامل مبتنی بر جنبش است.
منابع مشابه
نشانه شناسی، زیبایی شناسی و عملکردگرایی در طراحی محصول با رویکرد مینی مالیسم احساس گرا
احساسگرایی سبکی است که با برقراری ارتباط عاطفی میان کاربر و محصول سعی در بازگرداندن رنگهای شاد و عناصر سمبلیک به محصولات صنعتی دارد. از سویی دیگر، مینیمالیسم مکتبی است که ترویج کمینهگرایی در رنگ و فرم را با پرداختن به فرمهای هندسی و نیز استفاده از رنگهای خنثی چون سیاه و سفید ارائه میدهد. مینیمالیسم در واقع به عنوان آخرین حرکت مدرنیسم مغایر با تزئینات، نشانهگرایی و تنوع رنگ است و احساس...
متن کاملاعتباریابی نسخة فارسی مقیاس لذت فعالیت بدنی در کودکان
هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی مقیاس لذت فعالیت بدنی در کودکان بود. بدینمنظور 564 کودک از بازة سنی 10 تا 12 سال بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی مقیاس لذت فعالیت بدنی را تکمیل کردند. روش اجرا بدین شکل بود که ابتدا با استفاده از روش باز ترجمه، صحت ترجمة نسخة فارسی پرسشنامه تأیید شد و درادامه برای تعیین روایی سازة پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدلیا...
متن کاملطراحی وسیله ای برای حمل تجهیزات جانبی بیماران جراحی عمل قلب باز، حین حرکت با رویکرد ارتباط شناسی
انسان دربرابر محیط و از جمله محصولاتی که در اطرافش با آنها رو بروست منفعل رفتار نمی کند و دانستن چگونگی فرآیند ارتباط و فهمیدن محصول نیازمند توسعه و توصیف نظریات علوم ارتباطات و ارتباط شناسی در بازه محصولات صنعتی و طراحی و تو لید آنهاست. در این تحقیق سعی شده است ابتدا از دیدگاه ارتباط شناسی اصولی که در بر قرار شدن ارتباطی کامل بین محصول و مخاطب موثر است بررسی و سپس با توجه به آنها در کنار توجه...
طراحی با رویکرد احساسگرا مطالعه موردی: طراحی وسیله سرگرمی
هدف از این مقاله، کاربردی سازی بنیادهای نظری طراحی احساس گرا برای طراحان و به ویژه طراحان صنعت است. امروزه در دنیای طراحی، رویکرد طراحی احساسگرا به عنوان پلی میان دانش طراحی و سایر حوزه های مرتبط با این دانش مطرح گردیده است و به مثابه ابزاری نیرومند برای تضمین موفقیت محصول و جلب خوشنودی کاربران به کار برده می شود. در پژوهش حاضر با توجه به نظریههای مطرح شده در این حیطه، سعی بر این بوده است تا چ...
متن کاملبررسی ارتباط هوش فرهنگی و لذت درک شده از فعالیت بدنی در اوقات فراغت معلمان تربیت بدنی شهر تهران
هدف از پژوهش حاضر مطالعه ارتباط لذت درک شده از فعالیت های بدنی اوقات فراغت با هوش فرهنگی و متغیر های جمعیت شناختی معلمان تربیت بدنی شهر تهران می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان تربیت بدنی شهر تهران (1700=N) که بر مبنای جدول مورگان 250 نفر به طور تصادفی – خوشه ای انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه های استاندارد، هوش فرهنگی و لذت درک شده از فعالیت های بدنی اوقات فراغت استفاد...
متن کاملنشانه شناسی، زیبایی شناسی و عملکردگرایی در طراحی محصول با رویکرد مینی مالیسم احساس گرا
احساس گرایی سبکی است که با برقراری ارتباط عاطفی میان کاربر و محصول سعی در بازگرداندن رنگ های شاد و عناصر سمبلیک به محصولات صنعتی دارد. از سویی دیگر، مینی مالیسم مکتبی است که ترویج کمینه گرایی در رنگ و فرم را با پرداختن به فرم های هندسی و نیز استفاده از رنگ های خنثی چون سیاه و سفید ارائه می دهد. مینی مالیسم در واقع به عنوان آخرین حرکت مدرنیسم مغایر با تزئینات، نشانه گرایی و تنوع رنگ است و احساس ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023